Uważaj na afrykańskie połączenia

13 stycznia, 2016

Rzecznik konsumentów w Pile otrzymuje coraz więcej sygnałów od mieszkańców powiatu pilskiego o problemie tzw. „głuchych telefonów”, bądź nieodebranych połączeń z nieznanych numerów. Oddzwaniając na takie telefony możemy paść ofiarą oszustwa.

– Konsumenci informują, że tzw. „głuche telefony” pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych – mówi Aleksandra Pęska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile . – Oszuści wykorzystują fakt, że w nocy zazwyczaj śpimy i nie słyszymy sygnału, a tym samym liczą na to, że użytkownik numeru oddzwoni z samego rana.

Na wyświetlaczu telefonu pojawiają się numery z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, których numery kierunkowe (+243) oraz (+225) mogą sugerować połączenia krajowe, np. z Warszawy (22) bądź Płocka (24) . Ostatnio pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe, np. (703 XXX XXX) , które wykorzystują ten sam mechanizm oszukiwania abonentów. Zdarza się, że połączenia te są celowo przedłużane, np. użytkownik słyszy sygnał rozłączenia, lecz jeżeli sam nie naciśnie czerwonej słuchawki, połączenie trwa nadal, a co za tym idzie, operator nalicza wysokie opłaty.

– Należy zwracać uwagę, na jaki numer oddzwaniamy – ostrzega Aleksandra Pęska. – Jeżeli nie spodziewamy się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na telefonie numer jest niespotykany lub zaskakująco długi należy zachować ostrożność. Nie powinno się oddzwaniać i odpisywać na takie telefony ponieważ za wykonane połączenia operator obciąży nas kosztami w rachunku, a są one bardzo wysokie.

Jeśli jednak takie połączenie zostało wykonane i jego koszt został uwzględniony w rachunku, można złożyć reklamację do dostawcy swoich usług. Tryb i warunki reklamacji określa rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej . Należy jednak pamiętać, że jeśli połączenie na taki numer zostało wykonane, a dostawca usług je zrealizował zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia, opierając się o obowiązujący cennik.

W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Pile przy al. Niepodległości 33/35, tel. 67 2109 395 lub e-mail:
[email protected] .

Zatrudnij młodego bezrobotnego i skorzystaj na tym!