Pozbądź się azbestu, za darmo!
2 kwietnia, 2017
Od 27 marca br. można składać w urzędzie gminy wnioski o udział w programie likwidacji wyrobów zawierających azbest. O bezpłatne usunięcie wyrobów azbestowych mogą się ubiegać osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nieposiadających osobowości prawnej.
–
Do końca 2032 roku Polska ma zostać całkowicie oczyszczona z azbestu. Koszty usunięcia go z prywatnych posesji ponosi właściciel budynku. Jednak dzięki dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, który wspiera realizację prac związanych z demontażem, transportem i unieszkodliwieniem azbestu, właściciel posesji może otrzymać dotację w wysokości stu procent jego kosztów. Powiat Pilski w roku bieżącym pozyskał z WFOŚiGW na ten cel 159 000 zł. Tegoroczna kwota dotacji jest wyższa o 59 000 zł w stosunku do roku ubiegłego. Warto skorzystać z tego wsparcia tym bardziej, że nie wiadomo, czy w kolejnych latach projekt będzie realizowany
– mówi
Stefan Piechocki
, wicestarosta pilski.
W roku ubiegłym z projektu finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, na terenie naszego powiatu skorzystało 98 osób. Kwota dofinansowania jaką otrzymało Starostwo Powiatowe w Pile wyniosła 99 977,54 zł. W tym roku kwota ta wyniesie znacznie więcej, bo aż 159 000 zł.
Rozliczenie projektu odbywać się będzie w formie bezgotówkowej, czyli poprzez finansowanie prac polegających na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest z terenu nieruchomości znajdujących się na terenie powiatu pilskiego. Wykonawcą zadania będzie firma wyłoniona przez Starostwo Powiatowe w Pile w drodze procedury zamówienia publicznego. Kwota dofinansowania przedsięwzięcia może wynieść do 100% jego kosztów.
Aby wziąć udział w programie, należy:
- Dokonać zgłoszenia na odpowiednim formularzu we właściwym urzędzie gminy: w Białośliwiu, Kaczorach, Łobżenicy, Miasteczku Krajeńskim, Pile, Szydłowie, Ujściu, Wyrzysku, Wysokiej.
- W zgłoszeniu podać m.in. numer działki, obręb, szacunkową ilość odpadów azbestowych przewidzianych do demontażu lub usunięcia.
- Do zgłoszenia dołączyć tytuł prawny do dysponowania nieruchomością (akt notarialny, umowa najmu, umowa dzierżawy, wypis z rejestru gruntów wystawiony nie później niż 3 miesiące przed datą składania zgłoszenia, kopię uchwały wspólnoty powołującej zarząd, odpis z Księgi Wieczystej dla nieruchomości gruntowej – w przypadku wspólnot mieszkaniowych, uchwała PZD ustanawiająca na rzecz członka bezpłatne i bezterminowe prawo użytkowania działki i pobierania z niej pożytków lub umowa cywilno-prawna zawarta w formie aktu notarialnego, ustanawiająca na rzecz członka prawo użytkowania działki albo umowa dzierżawy działkowej – w przypadku działkowców).
- W przypadku zgłoszenia na demontaż, transport i unieszkodliwienie, dołączyć kopię zgłoszenia robót niewymagających pozwolenia na budowę (wymiana pokrycia dachu lub rozbiórka), bądź kopię pozwolenia na budowę lub rozbiórkę wydanych przez Starostę Pilskiego w Wydziale Architektury i Budownictwa.
- Dołączyć do zgłoszenia oświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie.
- W przypadku rezygnacji z realizacji zadania, dostarczyć pismo do właściwego urzędu gminy lub Starostwa.
Nabór wniosków do programu „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Powiatu Pilskiego” potrwa do 30 czerwca 2017 roku.
Zasady i tryb realizacji programu, formularze zgłoszeniowe, oraz inne dokumenty dostępne są na stronie bip.powiat.pila.pl , a także na stronach internetowych urzędów gmin powiatu pilskiego.
Dodaj komentarz